نان تافتون گنابادی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

نان تافتون گنابادی

نان تافتون یکی از نان های سنتی و خاص گناباد است. این نان از گذشته تا به امروز مورد پسند و مصرف گنابادی ها بوده است و با وجود ارائه انواع نان های سنتی و صنعتی در شهرستان گناباد ، این نان از محبوبیت خواصی برخوردار است.

نانتافتون یکی از موارد ویژه ای است که گنابادی های مقیم شهر ها و استان های دیگر و حتی مقیم های شهرستان و بخصوص گردشگران، آن را به عنوان یک رهآورد انتخاب میکنند.

اهمیت این نان به دلیل ارزش فرهنگی، ارزش غذایی، ماندگاری و زیبایی ظاهر آن است.

از این جهت که این نان را در سفره همه گنابادی ها بخصوص در میهمانی ها می توان دید و گاهی نیز به عنوان یک غذای کامل در هنگامی که فرصت یا شرایط تهیه و پخت غذا نباشد مورد استفاده قرار میگیرد.
مانند روزهایی از سال که کشاورزان و دامداران به خاطر مشغله زیاد یا بیرون از خانه بودن، شرایط و فرصت تهیه غذا و یا سفره انداختن نداشته باشند.

ارزش غذایی تان تافتون به دلیل استفاده از مواد طبیعی و ارزشمند مانند آرد با میزان سبوس بالا، استفاده از خمیر ترش به جای خمیر مایه، آماده سازی طبیعی خمیر و اجتناب از افزودن مواد غیر طبیعی مانند جوش شیرین است.

یکی از نکات مهم در نان تافتون که علاوه بر افزایش ارزش غذایی بر خواص دارویی و طعم و بو و ظاهر آن تاثیر دارد، دِوادِرمون است. دوادرمون در واقع به  مخلوطی از سبزیجات، ادویه ها و حبوبات خاصی گفته می شود که قبل از پخت نان روی آن را با این مواد طبیعی می پوشانند.

ویژگی دیگر نان تافتون ماندگاری بیشتر آن نسبت به دیگر نان ها است. استفاده نکردن از افزودنی های صنعتی مانند جوش شیرین و خمیر مایه صنعتی، اندازه کوچک و طعم مناسب نان که باعث می شود زودتر مصرف شود و ضخامت بیشتر آن نسبت به دیگر نان ها که باعث می شود دیرتر رطوبت و نرمی خود را از دست بدهد.

حتی در مواقعی که از رطوبت و نرمی آن کاسته می شود، در غذاهای سنتی گنابادی همچون اشکنه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

باید خاطر نشان کرد که این نان دور ریز بسیار کمی دارد و اندک دورریز آن پس از خارج شدن از چرخه مصرف انسانی  بهترین گزینه برای خوراک دام و طیور محسوب می شود.

مورد دیگری که نان تافتون را از دیگر نان ها متمایز می‌کند، بو، طعم و ظاهر جذاب آن است.

این نان به دلیل مواد تهیه و پخت خاص آن طعم و بوی بسیار خوبی دارد. ظاهر تافتون نیز به دلیل موادی که روی آن را می پوشاند دلپذیریش را دوچندان می شود.
به طوری که در اولین فرصت ممکن است وسوسه شده و قبل از رسیدن به خانه مقداری از آن را نوش جان بفرمایید.

تافتون در ابعاد خیلی کوچک نیز  تهیه می شود که ما گنابادی ها به آن  « گُورد » میگوییم. این نان در واقع مخصوص کوچکتر ها و به عنوان تشویق و هدیه بزرگتر ها به کودکان و فرزندان خانواده پخته می شود.

خاطره شخصی: سالها پیش که در روستا زندگی می کردیم، در دوران کودکی و نوجوانیم ( ۸ تا ۱۲ سالگی) مادرم برای اینکه علاقه اش را به من نشان دهد و از من به خاطر کمک در کار خانه و تهیه و پخت نان تشکر کند، این نان های کوچک و خوشمزه را در انتهای پخت مانند آب نبات چوبی بر سر چوبی میکرد تا هدیه‌ای خوشمزه و متفاوت به من داده باشد، هم این که دستم از حرارت و داغی نان آزرده نشود.
امروزه نیز مادران روستایی منطقه گناباد این نان کوچک خوشمزه را برای کودکانشان می پزند.

پیشنهاد میکنم اگر گناباد تشریف آوردید، از این نان خوشمزه غافل نشوید.

در آینده نانوایی ها و فروشگاه های عرضه نان تافتون گنابادی را معرفی خواهیم کرد.


منابع:


مطالب مرتبط:

     
  • نان پنجه کش
  • نان قلیفی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۰
۳ بهمن ۱۴۰۰
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما