امامزاده احمدبن موسی بن جعفر (ع) بیمرغ گناباد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

امامزاده احمدبن موسی بن جعفر (ع)  بیمرغ گناباد

امامزاده احمد (علیه السلام) را فرزند موسی بن جعفر (علیه السلام) می دانند؛ اما این ادعا صحیح نیست؛ بلکه وی از نوادگان آن حضرت است که نسب شریفش از قرار ذیل است:
ابوعبدالله احمد بن موسی أبی الحسن الرییس بن احمد بن محمد الاعرج بن احمد بن موسی المبرقع بن امام جواد (علیه السلام) وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. اکثر پدران او از بزرگان سادات قم و خراسان به شمار می رفتند.
ابن طباطبا و امام فخررازی از سکونت او در خراسان خبر داده اند و با مزار مورد بحث همخوانی دارد. چونکه این مزار به احمد بن موسی مشهور است کما اینکه شخصیت مورد نظر نیز احمد بن موسی و نواده امام رضا (علیه السلام) است.

آستان امامزاده احمد (علیه السلام) در قریه بیمرغ در 25 کیلومتری گناباد، بر روی سکوی هشت گوش آجری به ارتفاع یک متر قرار گرفته است. نقشه بنا همانند سکوی زیر آن هشت گوش نامنظم و در حقیقت مربعی است که چهار گوشه آن بریده و سطحی با چهار ضلع بزرگ در جهات اصلی و چهار ضلع کوچک در جهات فرعی به وجود آورده است که اندازه هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. 
گنبد با کمک گوشواره‌ها و به بلندى ۴ متر استوار گردیده است. بلندى این گنبد تقریباً نوک‌ تیز، نسبت به قسمت اصلى بنا که ارتفاع آن بیش از ۷ متر است، کوتاه به نظر مى‌رسد. شاید سازندگان بنا قصد داشته‌اند در فرصت مناسب، گنبد دیگرى در بالاى آن قرار دهند. دیوارهاى داخلى بنا داراى نقاشى‌ها و طرح‌هاى اسلیمى و یک قرنیز به ارتفاع ۴۰ سانتى‌متر است. مزار امامزاده احمد، ‌روى‌هم‌ رفته، به شکل برج‌، مقبره‌اى هشت‌ ضلعى است که شامل پایهٔ ایوان‌هاى هشت‌گانه با قوس‌هاى جناغى است که ارتفاع آن‌ها از کف تا زیر تاق، در جهات اصلى، در حدود ۵/۵ متر است.
ساخت بناى بقعه امامزاده از آثار دورهٔ صفویه و مربوط به حدود ۱۰۵۱ هـ.ق است. در کتیبهٔ ورودى بنا، به مرمت آن در قرن سیزدهم اشاره شده است.

آدرس:شهرستان گناباد، روستای بیمرغ

موقعیت آستان مقدس امامزاده احمد (علیه السلام) ـ بیمرغ بر روی نقشه


مطالب مرتبط:

امامزاده  ابراهیم (ع) کمر زیارت گناباد     امامزاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک گناباد
امامزاده یحیی (ع)  گناباد آستان مقدس امامزاده سلطان احمد (ع) دیسفان گناباد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


شریغی ۱۵ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۲۶
این بنا در گناباد منحصر به فرد هست.
داخل بنا گچبری  و رنگ آمیزی شده و خیلی جالب است.
ممنون از شما.
پاسخ : بله بنای زیبایی است.
تشکر از شما برای ارسال نظر.
عالی ۷ ارديبهشت ۹۷، ۱۳:۰۰
عالی
۲
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
۲
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما