امامزاده یحیی (ع) گناباد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

امامزاده یحیی (ع)  گناباد

بقعه این امامزاده در سه کیلومترى خارج از روستاى مهی اباد، از توابع گناباد واقع شده است. ساختمان بقعه که از سنگ لاشه و خشت و گل ساخته شده همچون بقعه امامزاده احمد بیمرغ طراحى گشته است. بنا به شکل هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن قریب به 12 متر مى‏باشد.

ورودى اصلى بقعه از جانب مشرق است که در دو طرف آن دو اتاق تعبیه شده است. پس از عبور از این فضا به یک هشتى مى‏رسیم که از شمال به اتاق مرقد راه دارد و به صورت مربع و به ابعاد 8×8 است. در ارتفاع 5 مترى، چهار زاویه اتاق را با ایجاد چهار گوشواره به هشت ضلعى تبدیل و سپس با طانماهایى آن را به دایره و سرانجام گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. گنبد به قطر 8 و ارتفاع 8 متر و به صورت کلاه خودى است و داراى مقرنس‏هاى کمى است. کف و ازاره دوم با سنگ مرمر پوشش یافته و سقف راهرو آئینه کارى زیبایى در سال 1386 صورت گرفته است.

در وسط اتاق، ضریح مشبک آهنى بر روى سکوى 25 سانتى مترى قرار دارد و ابعاد آن 5/3×2 و ارتفاع آن 20/2 متر است که توسط حاج حسن و مهدى جواهرفرى ساخت و اهداء شده است.

بقعه از جانب شمال راهر به اتاق مرقد دارد و از جنوب نیز در به شبستان کوچک ختم مى‏شود. در گذشته گنبد داراى کاشیکارى زیبایى بوده که بر اثر سرمایى زیاد و رطوبت موجود به ناچار آن را ایزوگام نموده‏اند.

در ساقه گنبد چهار پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. زمین زیارتگاه بیش از 5 هکتار است و در صحن آن ساختمان مسکونى جهت خادم و 5 واحد زایر سرا ساخته شده است. طرح جامع امامزاده در حال اجراست. به اعتقاد اهالى امامزاده یحیى فرزند بلافصل امام موسى کاظم‏علیه السلام است.

این بنا به شماره 5027 و در تاریخ 25/12/1380 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

آدرس: شهرستان گناباد، بخش کاخک، روستای مهی آباد بالا


مطالب مرتبط:

امامزاده های شهرستان گناباد    امامزاده محمد عابد (ع) کاخک گناباد
امامزاده محمود (ع) خانیک گناباد آستان مقدس امامزاده سلطان احمد (ع) دیسفان گناباد


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


عالی ۱۱ ارديبهشت ۹۷، ۰۷:۳۶
عالی
۱
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما