ملا علینقی شهری :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

ملا علینقی شهری

مّلاعلینقی شهری از علمای دینی و مشاهیر منطقه گناباد در دوره قاجار است. در کتاب تاریخ علمای خراسان آمده است که وی دانشمندی شایسته از مردم گناباد که علوم عقلی و نقلی را در اصفهان فرا گرفته و در علوم فقه اصول و کلام سرآمد بود. تاریخ فوت وی سال 1222 هجری شمسی عنوان شده است.

مرحوم مّلاعلینقی دارای تألیفات متعدّدی از جمله رساله هایی با عنوان "حبل البدأ"، "جبر و تفویض" و کتاب "صراط الجنة" می باشد که در علم کلام و به نظم گفته شده است و نقریباً سیصد و بیست بیت است و شروع آن با این چند بیت است:

 

احمدک اللّهم خیر منعم      فرداً قدیماً غیره لم یدم
مصلّیا علی رسوله الجلّی و آله الابرار سیّما علیّ
واستمدّه بذی المنظومة لوازم الدین بها مختومة
بعد بقول عبده علینقی وفق معراج الیقین یرتقی
مرتبة الکلام فی الکلام تکون کالسّراج فی الظّلام

 

و پس از چند بیت دیگر شروع به ذ کر مطلب نموده ابتدا به اثبات واجب پرداخته و بعد صفات ثبوتّیه و سپس صفات سلبیه را, آنگاه سایر مطالب علم کلام که در معضلات مشروحاً ذکرشده تا اثبات ائمّه اثنی عشر (ع) و وجود توبه و لزوم امر به معروف و نهی از منکر را ذکر نموده است. مّلاعلینقی شرحی هم با عنوان "سبیل المعرفة" بر این کتاب نوشته است که در حدود هزار و پانصد بیت است.

این کتاب در سال 1300 قمری در تهران به دستور شیخ علی نوه مرحوم مّلاعلینقی به چاپ رسید. وی مقّدمه ای به عربی بر آن نوشت در آخر این کتاب سه قصیده از وی آورده شده است. بعد از قصاید نام کاتب آن با عنوان "محمد حسین" ذکر شده است.

این کتاب هر چند به چاپ رسیده ولی نسخة آن خیلی کمیاب است و یک نسخه از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی (ع) در مشهد مقدس قرار دارد.


منبع: تابنده گنابادی، سلطانحسین، تاریخ و جغرافیای گناباد، چاپ دوم ۱۳۷۹ شمسی،تهران: انتشارات حقیقت.


مطالب مرتبط:


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ناشناس ۲۴ آبان ۹۷، ۲۳:۵۴
مطالب خوبی داری
موفق باشی
۱
۲۱ آبان ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما