میرزا ابوالقاسم شریعتمدار کاخکی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

میرزا ابوالقاسم شریعتمدار کاخکی

میرزا ابوالقاسم کاخکی معروف به شریعتمدار از دیگر مشاهیر و علمای دینی دوره قاجار شهرستان گناباد در شهر کاخک بود.

میرزا ابوالقاسم فرزند میرزا سیّد محمد که اصالتاً اهل روستای بیناباج در دشت بیاض شهرستان قاین بوده که بر حسب تقاضای اهالی کاخک برای امامت جماعت مسجد پایین کاخک و تدریس به  کاخک آمده و در آنجا ساکن شد. میرزا ابوالقاسم در حدود سال 1232 شمسی در آنجا متولد شد و مادر ایشان که  اهل کاشمر بود در دوران کودکی او فوت نمود.

میرزا ابوالقاسم ابتدا در مدرسه حسینیه کاخک مشغول تحصیل شده و سپس به مدرسه جعفریه و از آنجا برای تکمیل تحصیلات به مشهد رفت و در آن زمان به اتفاق شاهزاده ی شیخ الرئیس قاجار به عتبات عالیات مشرف شد و در سامره ماند و مدتی نزد مرحوم آیت الله حاج میرزا حسن شیرازی کسب علم نمود و با اجازه  ایشان در امور حسبیه و رسیدگی اوقاف و غیر فعالیت می کرد و پس از برگشت به گناباد امامت مسجد پایین کاخک را که قبل ازآن برعهده پدرش بود پذیرفت.

 میرزا ابوالقاسم در امور مربوط به مزار امامزاده محمد عابد (ع) کاخک نیز مشارکت داشت از جمله آن اقدام به کاشی کاری و آیینه کاری گنبد اشاره کرد که نا تمام ماند و در اطراف داخل بقعه کتیبه هایی نصب نمود که شاعر آن بقایی کاخکی است.

گفته شده است که وی توسط فردی مسموم شده و با وجود مراقبت و پرستاری از وی در دربار حاکم قهستان در طبس وی در سال 1277 شمسی فوت کرد و در شمال غربی قسمت داخلی بقه امامزاده دفن گردید.


منابع:


مطالب مرتبط:


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ناشناس ۲۴ آبان ۹۷، ۲۳:۲۲
تشکر بابت مطالبتون در مورد گناباد
موفق باشید
۱
۲۴ آبان ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما