شیخ علی روشناوندی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

شیخ علی روشناوندی

از دیگر مشاهیر و علمای دینی شهرستان گناباد شیخ علی روشناوندی فرزند ملا زین العابدین اهل روستا روشناوند است. وی مقدمات علوم دینی و معارف اسلامی را در محضر پدر بزرگوار خود فرا گرفت و پس از آن به مشهد رفت و نزد اساتید دینی برجسته ای همچون  آیت الله حاج شیخ محمد رحیم بروجردی و حاج شیخ حسن برونسی و ... کسب علم نمود.

شیخ علی روشناوندی پس تحصیل در مشهد جهت تکمیل تحصیلات خود به نجف رفت  و از شاگردان مرحوم آخوند ملا محمد کاظم خراسانی (آخوند خراسانی) و از مجتهدین مسلّم بود که برخی وی را برای مرجعیت بر دیگران مقدم می‌دانستند و به طوری که  میرزا محمدتقی شیرازی و مرحوم آقای صدر اصفهانی به بعضی  گنابادی ها که به آنها مراجعه می کردند پیشنهاد می دادند که از آقای شیخ علی روشناوندی تقلید نمایید.

در زمان جنگ انگلستان با دولت عثمانی که عراق هم جزو این دولت محسوب می شد اختلافاتی صورت گرفت شیعیان عمانی از مراجع خود برای جهاد کسب تکلیف کردند که از جمله مراجع می توان به شیخ علی روشناوندی، میرزای شیرازی و آقای صدر اصفهانی و آقای شیخ ابراهیم کاخکی اشاره کرد. در جلسه ای که این مراجع با یکدیگر داشتند، تصمیم بر این شد که شیخ علی روشناوندی فردای آن روز در دروازه کوفه منبر رفته و در این مورد خطابه و سخانی داشته باشد. ولی در مورد احتمال مسموم شدن خود توسط برخی از دولتیان عراق در آن جلسه از دیگر مراجع خواست که از عراق به مکانی دیگر سفر کنند تا بعد از این اتفاق مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و حوادثی که شیخ علی روشناوندی بر آن گواه داده بود اتفاق افتاد.

پس از رحلت آخوند خراسانی اقدام به تدریس و نشر احکام مقدس اسلامی نمودند بطوریکه در حوزه درس ایشان شاگردان بسیار زیادی شرکت کرده از محضر درس ایشان بهره­مند شدند. شاگردانی مانند حضرت آیت العظمی حجت، آیت الله سید حسین امام(فقیه) و آیت الله محمد حسین مطهری والد استاد شهید مطهری و ... .

وفات ایشان طبق آنچه در کتاب "الذریعة" نوشته شده و در کتاب ضمیمه تاریخ علمای خراسان نقل شده در ۲۵ ذیحجه سال ۱۳۳۲ قمری (21 آبان ماه 1293 شمسی) بوده است؛  شرح مختصری از حالات ایشان در کتاب "اعلام الشیعة" تالیف علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی در قسمت   چهارم آن نوشته شده است،از تالیفات حاج شیخ علی روشناوندی  یکی "حاشیه بر کفایه الاصول"،  کتاب "عنوان البراهین" و قرآنی دست نویس و با خلی زیبا که منصوب به ایشان است.


منابع:


مطالب مرتبط:


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ناشناس ۲۶ آبان ۹۷، ۱۴:۱۸
روشناوند
شهر دفینه ها و تپه های تاریخی
شهر آیین و رسوم
شهر بزرگان تاریخ
۱
۲۶ آبان ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما