قلعه کاخک :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

قلعه کاخک

قلعه کاخک در میانه شهر کاخک شهرستان گناباد بر فراز قلعه ای قرار دارد که از آن تنها یک برج و آب انبار باقی است. قلعه در نقطه مرتفعی مشرف بر  تمام کاخک و زمین‌های اطراف قرار دارد. که مجهز به برجها و باروها و حوض  و آب انبار بوده است. متاسفانه بر اثر زلزله قسمتهای زیادی از آن خراب شد فقط قسمتی از برج باقی مانده است. هنگام کشیدن خیابان آبشار در وسط خیابان دو کانال به ارتفاع سه و عرض دو متر پیدا شد که به قلعه منتهی می‌شد.

در مسیر قنات پایین کاخک محل هایی درست کرده بودند که چند پله می خورد و مردم برای برداشتن آب می رفتند و از قنات آب بر می داشتند. از هر کدام از این محل نقبی (کانالی)  به قلعه زده بوده اند. این کانال ها و گفته ها و داستان های مردم را که می گویند:  ترکمن ها هر چند وقت یکبار  به این منطقه حمله می‌کردند و اموال مردم را می بردند، جوانان را به اسیری می گرفتند، ثابت می کند.

هنگام هجوم ترکمن ها مردم از این کانالها به قلعه پناه می بردند. در قلعه مردم به علت وجود آب انبار و حوض ها از نظر آب آشامیدنی تامین بودند و  مدتها می‌توانستند در داخل قلعه به زندگی خود ادامه دهند.

کلنل سی.ام.مک گرگر در سفرنامه خود در مورد قلعه کاخک چنین نوشته است: " کاخک قلعه ای دارد که نسبت به قلعه های دیگر این منطقه مستحکم به شمار می آید، این قلعه بر روی تپه هایی واقع شده که از کوه ها جدا شده اند و مشرف به [آبادی] می باشد و دارای محوطه مستطیل شکلی است که دو دیوار دارد در هر گوشه و همچنین در مرکز آن یک برج قرار دارد قلعه بر همه جا مشرف است و روی هم رفته در مقابل اقوام بی تمدن نفوذ ناپذیر است و در برابر هر نوع قوایی، مقاومت خوبی می تواند از خود نشان دهد ".


منابع: 


مطالب مرتبط: 

 
    

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۲
۲۶ دی ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما