پیشینه و وجه تسمیه دهستان بیلند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

پیشینه و وجه تسمیه دهستان بیلند

در مورد وجه تسمیه بیلند تابنده گنابادی در کتاب تاریخ و جغرافی گناباد آورده است"کلمه بیلند هم به فتح باء و هم به کسر آن خوانده می شود ولند به فتح لام بر وزن لند به فارسی به معنی پسر است و به ضم لام به معنی سخن گزاف و یاوه است و چون مردم آنجا اغلب ساده و بی پیرایه و از لاف و گزاف دورند از اینرو بیلند به کسر باء گفته شده است و یا آنکه به فتح یا کسر باء مخفف به و فتح لام یعنی پسرخوب و بعداً بر اثر کثرت استعمال لام آن مضموم گردیده است, به هرحال این اسامی پارسی قبل از اسلام است".

بر اساس اسناد و روایات آمده است که در قرن چهارم هجری قمری صدر اعظم سلجوقیان یکی از بستگان خود را به نام قوام الدین جوینی به حکومت قهستان منصوب و اعزام داشته است او روستای بیلند را که از لحاظ آب و هوا و عمران و موقعیت سیاسی وضع ممتازی داشته جهت مرکز استان انتخاب نموده است. این روایت علاوه بر تایید پیشینه تاریخی می تواند نشان دهنده وضعیت مناسب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دهستان بیلند باشد.


منبع: سلطانحسین تابنده گنابادی، تاریخ و جغرافیای گناباد چاپ دوم ۱۳۷۹ شمسی. انتشارات حقیقت: تهران


مطالب مرتبط:

  


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ممنون ۱۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۱:۵۶
خیلی عالی.
موفق باشید.
۱
۵ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما