ایام محرم در دهستان بیلند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

ایام محرم در دهستان بیلند

از آنجائیکه مردم روستا بیلند در شهرستان گناباد از دیرباز دارای اعتقاد راسخی در ارتباط با مسائل دینی و خصوصاً احترام به اهل بیت (ع) بوده اند در ماههای محرم و صفر با برگزاری مراسم مختلف مذهبی به سوگواری و عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران فداکارشان می پردازند از جمله به راه انداختن دستجات سینه زنی و زنجیر زنی و مراسم شبیه خوانی و نخل گردانی که با شور و هیجان خاصی انجام می شود از قدیم الایام مردم بیلند در ماههای محرم و صفر در مساجد محتلف شهر و روستا تجمع می کنند و از روز پنجم محرم در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در پایان مجالس سوگواری حاضر و به نوحه خوانی و سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند. از روز پنجم تا پایان روز دهم  افراد خیّر به طبخ غذا و پذیرایی از سوگواران حسینی می پردازند.

در روز عاشورا دسته زنجیر زن و سینه زن به قبرستان می روند و به عزاداری می پردازند و مجدداً فاتحه ای می خوانند برخی از مردم که نذر داشته اند در مسیر عبور دسته های عزاداری به ذبح گوسفند و گاو می پردازند و از این گوشت قربانی  در تهیه غذا برای عزاداران استفاده می شود. از سنت های جالب و دیدنی در بیلند برگزاری مراسم شبیه خوانی است که این مراسم بسیار با شکوه برگزار می شود بسیاری از اهالی به این گونه مراسم اعتقاد کامل دارند و سخت تحت تأثیر قرار میگیرند خصوصاً اینکه صحنه های قهرمانانه و در حین حال دلخراش صحرای کربلا را بصورت کارهای نمایشی ملاحضه می نمایند برای شرکت در این گونه مراسم همه ساله در ایّام محرم بیلندی های مقیم مشهد و تهران و دیگر شهرستانها سعی می کنند به بیلند بیایند چون در کمتر شهری مراسم عزای حسینی با جلال و شکوه گناباد برگزار می شود. در گذشته شبیه را افرادی تحت عنوان شبیه گردانها اجرا می نمودند این عمل بصورت یک امر موروثی در آمده بود و سعیشان بر این بود که از ورود افراد غیر خودی به داخل گروهشان جلوگیری نمایند این حساسیت از کیفیت اجرایی و جاذبه کار می کاست امّا در طی چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شبیه خوانی نیز تحولاتی اساسی صورت گرفت.


طالب مرتبط:

    

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱۳ بهمن ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما