عزا و عزاداری در دهستان بیلند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

عزا و عزاداری در دهستان بیلند

در روستای بیلند در شهرستان گناباد هنگامی که فردی دنیای فانی را وداع می گوید و به سرای باقی می شتابد مراسم خاصی از جمله غسل، کفن، دفن و مراسم عزاداری و سوگواری برایش ترتیب داده می شود که با بسیاری از مراسم مرسوم در خراسان و ایران شباهت دارد.

پس از پایان مراسم تدفین، تشییع کنندگان به محل مسکونی میت می آیند و صاحبان عزا را تسلیت می گویند و پس از مرگ برای میت چندین مجلس سوگواری گذاشته و با خواندن سوره فاتحه الکتاب برای روح مرده طلب مغرفت می کنند و با گفتن جملاتی نظیر تسلیت عرض می کنم،خداوند رحمت کند، و .. به بازماندگان وی سرسلامتی می دهند تمام مدتی که مجلس ترحیم منعقد است یک خطیب همواره مجلس را اداره می کند. خطیب به محض ورود به مسجد به ذکر کلمه فاتحه الکتاب و اخلاص و صلوات می پردازد و خوش آمد می گوید. پس از آرامش مجلس، قاری به قرائت قرآن ادامه می دهد و در پایان مجلس نیز واعظی بر منبر می رود و سخنانی در بی وفایی دنیا و بی ثباتی عالم مادی و .. بیان می دارد علاوه بر مجلس مردانه در مجالس ترحیم زنانه نیز زنان روضه خوانی مجلس را اداره می کنند. در گناباد طی چندین روز پس از مرگ میت مجالس عزا برای او برگزار می شود و از جمله روز سوم، هفتم، پانزدهم، چهلم و سال، همچنین مردم محل در پایان سال و روز قبل از عید نوروز که به "علفگی" شهرت دارد به خانه بازماندگان  فوت شدگان آن سال می روند و به آنها سرسلامتی می دهند.

در مراسم عزاداری نیز همه شریک هستند و به بازماندگان تسلیت می گویند  مجالس ترحیم در گذشته ۳ روز بوده و در حال حاضر ۲ روز می باشد و در این مدت خانواده متوفی به افراد محله و شرکت کنندگان طعام می دهند

و اما از جالب ترین مراسم این روستا که شور خاصی دارد ،مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم می باشد به طوری که همه مهاجرین با هر عنوان برمی گردند تا از فیوضات این مراسم استفاده کنند موقوفات مربوط به عزاداری آن حضرت آنقدر زیاد است که در همه مساجد و حسینیه ها مراسم عزاداری بر پاست روز عاشورا روستای بیلند حال و هوای دیگری دارد که در بیان و قلم نمی گنجد پس از عاشورای حسینی مراسم شبیه خوانی در روستا های گناباد مرسوم است ، به طور معمول در بیلند چهاردهم محرم است و این مراسم از صبح تا عصر ادامه دارد و طی آن شیبه خوانان واقعه  روز عاشورا را برای مردم نمایش می دهند و در آخر مراسم نخل گردانی را که مزین به قالی و قالیچه و پارچه های زیبا می باشد حرکت می دهند و اطراف میدان شبیه خوانی می چرخانند که شکوه خاصی دارد.


مطالب مرتبط:

    

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱۴ بهمن ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما