صنعت و معدن در گناباد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

صنعت و معدن در گناباد

صنعت و معدن در جوامع  کنونی، شاخصه اصلی توسعه یافتگی یا عدم توسعه است. زیرا این بخش در اقتصاد کشور از توانمندی فزاینده ای در ایجاد ارزش افزوده، رشد صادرات، تامین ارز، محرومیت زدایی، جلوگیری از مهاجرت، ایجاد اشتغال پایدار و دستیابی به اقتصادی توانمند و با ثبات برخوردار است.
در شرایط جدید اقتصادی توسعه صنعت و معدن نیازمندی برنامه ریزی مستمر، ارائه الگوهای مناسب توسعه،  بستر سازی و برقراری شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و  تشویقات لازم به منظور فعال نمودن بخش خصوصی و ایجاد رقابت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد. البته جای بسی امید و نشاط است که مجموعه  اردکان نظام جمهوری اسلامی ایران و به خصوص سیستم اجرایی کشور ضمن پذیرش این واقعیت انکار ناپذیر،  اقدامات موثری در جهت حل و فصل مشکلات بخش صنعت و معدن و جذب سرمایه گذار خارجی انجام داده است.
در جنوب خراسان رضوی مخصوصاً شهرستان گناباد، کمبود نزولات جوی، فقر منابع آبی زیرزمینی، وجود نیروهای انسانی کارآمد، عدم کفایت درآمد حاصل از دیگر بخش‌های اقتصادی از یک طرف و وجود معادن غنی، سنگ های تزئینی و...،  وجود نیروهای انسانی ماهر و نیمه ماهر با تحصیلات عالی و موقعیت جغرافیایی ممتاز شهرستان از طرف دیگر توجه به فعالیت‌های صنعتی و معدنی را بیش از بیش نمایان می کند.


سیمای صنعت
در حال حاضر در شهرستان گناباد تعداد ۱۶۳ واحد فعال صنعتی دارای پروانه بهره برداری از اداره صنایع و معادن با اشتغال حدود ۲۸۰۰ نفر و حجم سرمایه‌ گذاری بالغ بر چهارصد و نود میلیارد ریال مشغول فعالیت می باشند از مهم‌ترین آنها می‌توان به:

و…  اشاره نمود.

همچنین تعداد ۳۲۷ فقره جواز تاسیس با اشتغال حدود  ۸۱۰۰ نفر و حجم سرمایه‌ گذاری بالغ بر چهار هزار و سیصد و نود میلیارد ریال  توسط اداره صنایع و معادن برای گناباد صادر که از مهمترین آنها  می توان به طرح های توسعه شرکت صنایع چینی تقدیس و شرکت فرآورده های دیرگداز ایران،  طرح های چینی بهداشتی و سنگ های مصنوعی و کاشی گرانیتی گروه سرمایه‌گذاری مقصود، همچنین طرح‌های تولید سیمان سفید، شستشوی کائولین، شمس آهن، نورد فلزات و تولید مقاطع آهنی، الکترود جوشکاری، مونتاژ تراکتور،  فراورده های لبنی،  نخ پنبه ای،  چتایی پلی پروپیلن (P.P)، خوراک دام، فرآوری پسته و…  اشاره نمود.
 لازم به ذکر است در زمینه صادرات کالاهای صنعتی نیز واحدهای صنعتی شهرستان به سهم خود در این مهم  دخیل  شده  و از سال  ۱۳۷۴ عملاً به صورت مستقیم در این جهت تلاش نموده اند به طوری که در سال  ۱۳۸۶صادراتی به ارزش ۱۵۰۰۰۰۰ دلار به کشورهای آسیای میانه و مالزی و حاشیه خلیج فارس داشته اند.


سیمای معدن
 بخش معدن از عمده ترین بخش های تامین کننده مواد اولیه بخش صنعت و مصالح مورد نیاز برای ایجاد ساختمان، بنادر، سدها،  فرودگاه ها و …  محسوب شده و ذخایر غنی مواد معدنی به عنوان یک امکان بالقوه می‌تواند  نقش اساسی را در توسعه صنعتی کشور  ایفا نموده  و  راه گشای بسیاری از معضلات خود کفایی صنعتی کشور باشد.  بهره برداری اقتصادی از معادن کشور حدود نیم قرن قبل آغاز گردیده و در سال های اخیر به  دلایل گوناگون نقش و اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور فزونی یافته است.
 در حال حاضر تعداد ۵۴ معدن فعال با ذخایر قطعی بالغ بر ۶۵ میلیون تن و استخراج سالیانه ۸۸۶۹۰۰  تن و اشتغال مستقیم ۴۵۰ نفر در شهرستان گناباد وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به معادن سنگ تزئینی، کائولن،  بنتونیت،  فلورین،  باربیت،  سنگ آهک و گچ و …  اشاره نمود.
همچنین تعداد ۱۶ فقره گواهینامه کشف و لیست تعداد نود و هشت فقره پروانه اکتشاف در زمینه سنگ های تزئینی و سنگ لاشه، خاکهای صنعتی، کانیهای فلزی و  غیره در شهرستان موجود می باشد.
 در راستای ایجاد زیر بناهای معدنی نیز طرح جامع برق رسانی و احداث راه دسترسی به معادل با هماهنگی سایر عنوان های ذیربط تهیه و اقدامات مقتضی در این خصوص صورت گرفته است.
 لازم به ذکر است بر اساس نتایج مقدماتی حاصل از عملیات اکتشافی در منطقه، ذخایر مناسبی از کانیهای فلزی و عناصر کمیاب به دست آمده و عملیات اکتشافی کلاته آهنی در جنوب شرق گناباد و زین آباد در جنوب استان بر روی کانی های مذکور در حال انجام است.

توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری

  1. وجود بزرگترین شهرک صنعتی در جنوب خراسان رضوی و  داشتن امکانات زیربنایی شامل آب، برق، گاز،  فضای سبز مناسب، مخزن بتنی ۵۰۰ متر مکعبی ذخیره آب، امکان پوشش تلفن همراه و ساختمان اداری و سرایداری مناسب که امکان استقرار کلیه صنایع در آن مهیا می باشد.
  2.  ایجاد ناحیه صنعتی کوثر به منظور استقرار واحدهای تولید کننده آجر احداث  ناحیه صنعتی کاخک که جزو مناطق کمتر توسعه یافته شهرستان می باشند از قابلیت های این منطقه محسوب می شود.
  3.  وجود معادن غنی سنگ های تزئینی کائولین، بنتونیت، خاک نسور،  فلورین و …
  4.  وجود نیروهای متخصص،  ماهر و نیمه ماهر با شاخصه مهم وجدان کاری در عین سلامت،  قناعت و توقع پایین
  5.  وجود مراکز آموزشی عالی ( دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی،  دانشگاه پیام نور، دانشگاه  گناباد،  آموزشکده فنی)   با حدود ۸۳۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد که زمینه آموزش و تربیت انسانی مرتبط با بخش صنعت و معدن را فراهم نموده اند.
  6.  وجود ادارات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش صنعت و معدن همچنین ایجاد نمایندگی خانه صنعت و معدن که با بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی، از طریق ارگان های دولتی در جهت رفع آنها اقدام نموده و در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها صنعتی و معدنی شهرستان نیز مشارکت می نماید.
  7.  وجود بزرگترین ناوگان حمل و نقل کالا در استان خراسان بزرگ که خود باعث کاهش هزینه حمل و نقل مواد اولیه و محصول تولیدی واحدهای صنعتی و  معدنی منطقه می‌گردد.
  8.  موقعیت جغرافیایی ممتاز شهرستان که شاهراه ارتباطی استان های جنوبی ،جنوب شرقی، شمالی و شمال شرقی می باشد. احداث راه آهن مشهد به بافق، احداث راه آهن مشهد به زاهدان  و بهره برداری از راه مواصلاتی گناباد  به خواف و افغانستان بر اهمیت این شهرستان می افزاید. ( عملیات اجرایی این پروژه ها به زودی آغاز خواهد شد).
  9.  برخورداری از طیف گسترده محصولات کشاورزی و فرآورده های دام و طیور که ایجاد صنایع مرتبط را می طلبد. تولید سالیانه ۲۵ تن زعفران خشک،   ۱۵۰۰۰ تن انار، ۹۰۰۰ تن انگور، ۶۰۰۰ تن  پنبه، ۴۰۰۰  تن پسته،  ۸۶۰ تن بادام،  ۵۷۵ تن گردو  و روزانه ۱۸۰ تن شیر از این موارد می باشد.
  10. توسعه فرهنگ صنعتی معدنی در سطح منطقه .تمامی مسئولین و مردم شهرستان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که  یکی از مهم ترین و پایدارترین بخش های توسعه شهرستان، گسترش بخش صنعت و معدن می باشد.  کسب رتبه چهارم صنعت و معدن در سطح خراسان بزرگ نیز گواهی بر این مدعا است

مطالب مرتبط:

  

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


افق بال فرشتگان ۲۵ اسفند ۹۷، ۲۱:۳۶
ممنون از سایت خوبتان
پاسخ : خواهش می کنم
۱
۲۷ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما