عید نوروز در روستای روشناوند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

عید نوروز در روستای روشناوند

در روستای روشناوند مردم ۲۰ روز مانده به عید دست به کار شده و خود را برای سال دود می کنند از آن جمله  می‌توان به خانه تکانی،خرید لباس نو، پختن شیرینی ها و کلوچه های محلی، کاشتن سبزه، چهارشنبه سوری، علفه، چیدن سفره هفت سین  اشاره کرد.

شیرین های محلی

از شیرینی های محلی که در  روستایی روشناوند جهت عید نوروز تهیه می شود  می‌توان به کلوچه هایی با عنوان کلمپه و قطاب اشاره کرد.

چهارشنبه سوری

در چهارشنبه سوری دو مراسم آتش برپا کردن و کوزه شکستن انجام می شود.  به این صورت که آتشی درون حیاط خانه یا کوچه بر پا می سازند و با پریدن از روی آن این جمله را می خوانند: روزی من از تو سرخی تو از من

کوزه شکنی که امروزه به فراموشی سپرده شده است به این صورت است که آب نمک و زغال را درون کوزه ریخته و افراد خانواده آن را دور سر خود می چرخانند و بین یکدیگر دست به دست می کنند تا به نفر آخری که بر روی پشت بام قرار داد برسد. نفر آخر با چرخاندن کوزه دور سر خود آن را به درون آتشی که در داخل کوچه است می اندازد و می گوید درد و بلای ما بره توی کوزه و بره توی کوچه.

علفه

مراسم علفه در واقع مجلس ختمی است که یک روز قبل از فرا رسیدن سال جدید و عید نو روز انجام می شود. در این روز خانواده هایی که فردی از آنها در طول سال فوت شده است مجلس ختمی برای تسلی خود و خوشنودی روح فرد از دست فته برپا می کنند. تعداد زیادی از دوستان و خویشاوندان و روستاییان برای عرض تسلیت و خواندن فاتحه به مراسم می روند و برای صاحب مجلس و نزدیکان وی سالی پر از خیر و برکت آرزو می کنند.


منبع:  امامی، محمود، تاریخ و جغرافیای روشناوند گناباد، چاپ اول 1388 شمسی، خراسان رضوی: نشر پشنگ


مطالب مرتبط:

  • عید نوروز در شهرستان گناباد  
  • اعیاد و جشن ها در روستا روشناوند 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


عالی ۲۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۵۲
خیلی خوب
۱
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما