جغرافیا، طبیعت و جمعیت روستای روشناوند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

جغرافیا، طبیعت و جمعیت روستای روشناوند

روشناوند در شمال شرقی شهرستان گناباد واقع شده است. فاصله آن از مرکز شهرستان ۲۳ کیلومتر می باشد.  دارای طول جغرافیایی ۵۸ درجه و عرض جغرافیایی ۴۳ درجه بوده، ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۳۰ متر است. این روستا در دهستان پس کلوت، بخش مرکزی شهرستان گناباد واقع و پس از روستای  بیلند پرجمعیت ترین روستای شهرستان گناباد می باشد.

روشناوند محدود شده از شرق به روستای  بیمرغ، از شمال شرق به روستای نوده پشنگ، از شمال به روستای بند ازبک و از شمال غرب به روستای خیراباد و  از غرب به جاده آسیایی گناباد به تربت حیدریه و همچنین به روستای تاریخی عمرانی و از جنوب به روستای حاجی آباد محدود شده است.

آب و هوای روستای روشناوند بی دلیل قرار گرفتن در بخش کویری و کم ارتفاع شهرستان گرم و خشک و بارندگی کم است.

کالشور تنها رودخانه  بزرگ و دائمی در این منطقه می باشد که آبی غیرقابل شرب و کشاورزی دارد. در گذشته ی مردم برای تامین نمک خوراکی و دامی از این رودخانه استفاده  می‌کردند.

از کوههای اطراف منطقه روشناوند میتوان به کوه های  کمر گورکی، پوزه پن دم، کمرسفید، کمر قرمز، کمر غال چرخ، کمر کل کلی،  کمر خلور و کوه کمر پخش اشاره کرد.

عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان درختچه ای  بیابانی تاغ و گز می باشد. گیاهان بوته ای و دارویی در این منطقه رشد می کند که از این میان می‌توان به  تاجریزی سیاه، مریم گلی، خاکشیر، کما، بومادران اشاره کرد

حیوانات وحشی منطقه شامل قوچ کوهی، آهو، کفتار، گرگ، گربه وحشی، سنقره، انواع خزندگان، خفاش، عقاب، تیهور،  جغد اردک اشاره کرد.

با توجه به محدوده جغرافیایی فوق می توان  وسعت تقریبی روشناوند و اراضی تابعه آن را حدود ۷۰۰ کیلومتر تخمین زد.  براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۵۵۱ نفر (۹۰۸خانوار) بوده‌است.


منبع:  امامی، محمود، تاریخ و جغرافیای روشناوند گناباد، چاپ اول 1388 شمسی، خراسان رضوی: نشر پشنگ


مطالب مرتبط:


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


محبی ۲۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۵۳
عالی
۱
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما