جشن چهارشنبه سوری در گناباد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

جشن چهارشنبه سوری در گناباد

مردم شهرستان گناباد شب قبل از تحویل سال و شروع ایام عید نوروز، با آتش افروختن در فضای باز و حیاط منازل خود نحوست زمستان را از خود دور می سازند.

واژه چهارشنبه سوری از دو کلمه چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سور به مهنای عیش و عشرت ساخته شده است. طبق آیین باستان آتش بزرگی بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می کنند و از روی آن می پرند آغا می شود و در زمان پریدن می خوانند: "زردی من از تو، سرخی تو از من" این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک سازی مذهبی است که واژه سوری به معنای "سرخ" به آن اشاره دارد. به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلات شان را بگیرد و به جای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. در این شب مردم شادی می کنند و مجالس سور و سرور بر پا می کنند. آتش می افروزند و با خواندن اشعار شیرین و گرفتن فال و انجام مراسم دیگر، نحوست و بد بختی و پلیدی را از خود دور می سازند و در عوض خوشبختی و تندرستی و طالع نیک برای خود آرزو می کنند. از آنجا که آتش از قدیم الایام در نزد ایرانیان مقدس و مظهر فروغ یزدان بوده ، ایرانیان معتقدند که قبل از تحویل سال باید آتش افروخت و زشتی و پلیدی های سال کهنه را سوزانید و مسکن خود را از نحوست پاک کرد. این رسم کهن هنوز در برخی محله های گناباد به سبک اصیل و حقیقی آن بر پاست و ای کاش این فرهنگ نهادینه شود که این رسمزیبا و دیرین ایرانی با برخی اعمال ناشایستی که گاهی صورت می گیرد رنگ عزا و مصیبت به خود نگیرد.


منبع: صغیر، علیرضا ، ١٣۶۵ ( گناباد مهد اسطوره و هنر) مشهد : انتشارات مرندیز ، ١٣٩۴ .


مطالب مرتبط:

   

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


مرادی ۲۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۵۰
مطالبتون عالیه آقای ذوقی
۱
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما