ارگ فرود :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

ارگ فرود

ارگ فرود یکی از قلعه های تاریخی شهرستان گناباد در شهر کاخک است. این قلعه در حدود 6 کیلوتری جنوب شرقی روستای کلات و 30 کیلومتری جنوب غربی گناباد و در شرق جاده آسفالته  گناباد – فردوس بر بالای کوهی بلند قرا دارد. قله ای که ارگ فرود بر بالای آن قرار دارد به وسیله دو تنگه به نام های تک میمند و تک زو و دو دره از کوه های اطراف خود جدا شده است.

قطعات آجر ساختمان ها عموما تخریب شده یا در زیر تلیاز خاک حاصل از فرسایش قرار دارند، در برخی از قسمت ها دیواره های نیمه تخریبی از سنگ و ملات ساروج و یک نمونه پلکان سنگی و لوله های سفالی ساخته که جهت انتقال آب تعبیه شده اند باقی مانده است، چند قسمت کنده شده بزرگ وجود دارد که با احتمال جهت ذخیره آب بوده است. ساختمانی نیز تقریبا سالم قرار دارد که به احتمال آب انبار بوده و سقف آجری آن هنوز سالم و اندود های ساروجی آن قابل مشاهده است. بر اساس  بقایای موجود در بالای قله وجود خانه ها، ساختمان برزگ شبیه تالار اجتماعات و برج ها و دیواره های دفاعی قابل تامل و برسی است.

از موارد و شواهدی که ارگ فرود را به دوران قبل از اسلام مرتبط می سازد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موقعیت مکانی ارگ و قرار گرفتن در مجاورت راه  ارتباطی مهم و بنا شدن بر بالای کوهی مرتفع و صعب العبور همچون قلعه دختر فیروزآباد و قلعه دختر شوراب.
  • نقشه و فرم بنا ها همچون بنای بزرگ و مستطیل شکل ( شبیه به تالار)، ایوانها، راهرو ها، سقفهای و طاق های گهواره ها شیوه معماری کاخ سروستان را به خاطر می آورد.
  • مطالحی چون سنگ و قلوه سنگ و آجر، ملات و اندود گچ و ساروج و استفاده از این مصالح در ساخت قوس ها همچون قلعه دختر فیروز آباد فارس و قلعه دختر شوراب و کاخ سروستان.
  • سفال های قابل مقایسه با سبک های رایج سفالگری و تزیین سفال در دوره ساسانی.

منابع:


مطالب مرتبط:

   


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


محبی ۲۸ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۴۹
چشک انداز بی نظیری داره
۱
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما