آش جوشپره :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

آش جوشپره

جوشپره از غذا های بومی شهرستان گناباد و این غذا که از نوع آش ها است محبوب ترین غذای سنتی گنابادی هاست. به دلیل ارزش غذایی و سنتی و فرهنگی که دارد بیشتر در دور همی ها و مهمانی ها پخته می شود. این غذا تاثیر مثبتی بر تعامل و همکاری بین اعضای خانواده و اقوام می گذارد. زیرا آماده کردن آن قبل از پختن این آش کار جمعی را می طلبد. آش چوشپره را به دلیل  خوشمزه بودن  و داشتن طرفدار زیاد می توان یکی از عواملی دانست که اعضای خانواده، اقوام و دوستان را دور هم جمع می کند و باعث همبستگی بیشتر، زدودن کدورت ها و به نوعی موثر در رفع بیماری های روانی چون افسردگی دانست.

مواد لازم: آرد، حبوبات (عدس،لوبیا، کنجد)، پیاز، سبزیجات.

طرز پخت: ابتدا خمیری از آرد درست می کنیم و بعد به وسیله وردنه (تخته و تیرآش) آن را ورز می دهیم. سپس خمیر را روی تخته باز می کنیم و به صورت نوار های 4 سانتیمتری برش می دهیم. حبوبات و سبزیجات و پیاز را که قبلا پخته و چرخ کرده و ورز داده ایم را به صورت قلقلی های کوچک ( به اندازه ی یک بند انگشت) درآورده و روی  یک طرف نوار های بریده شده به فاصله 4 سانت از یکدیگر قرا ر می دهیم. پس از قرار دادن قلقلی ها ( بار آش) روی خمیر ها طرف دیگر خمیر بریده شده را همچون پیراشکی روی  بار آش قرار می دهیم و لبه های آن را با فشار انگشت محکم کرده و با آرام  فشار دادن روی خمیر محتویات داخلی آن را کمی پهن می کنیم و فاصله مابین آنها را برش می دهیم تا شکل مربع مانند به خود گیرند. پس از حدود 15 الی 20 دقیقه جوشپره های خام که برش داده و آماده شده اند را درون آب در حال جوشیدن قرار می دهیم تا خوب پخته شود.

پس از پخته شدن آن را آبکش کرده و به مخلوطی که از کشک و روغن  و نعناء درست شده آعشته می کنیم.


منبع: صغیر، علیرضا ، ١٣۶۵ ( گناباد مهد اسطوره و هنر) مشهد : انتشارات مرندیز ، ١٣٩۴.


مطالب مرتبط:

    

 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


مرادی ۲۵ ارديبهشت ۹۸، ۱۸:۱۸
واقعا خوشمزس. به همه پیشنهاد می کنم گناباد که رفتن حتما این غذا رو امتحان کنند
۱
۲۶ اسفند ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما