گناباد در اوایل اسلام :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

گناباد در اوایل اسلام

از وقایع مهمی که در برخی از متون تاریخی ثبت و ضبط گردیده ودر منطقه گناباد به مقوع پیوسته است از جنگ نیزک با ماموران یزدگرد نام برد.

جنگ بین یزدگرد به همراه ماموران وی با نیزک در حدود 31 هجری قمری  رخ داد. آنجا که نیزک ترخان به خدمت او شد شاه وی را اسبی داد و خلعت بخشید و اکرام کرد. نیزک یک ماه نزد او بماند. شاه در مرو بود و پس بازگشت و نامه نوشت  و دختر شاه را با زنی خواست. این امر بر یزدگرد گران آمد و گفت: به او نامه نویسد که تو بنده ای از بندگان منی آن گستاخی از کجا آوردی که دختر مرا به زنی خواهی؟

پس فرمان داد ماهویه مرزبان مرو، حساب ها پیش آورد او را از امر اموال پرسشها کرد. ماهویه به نیزک نامه نوشت و او را علیه شاه بر انگیخت و گفت: این همان است که شکسته و گریخته نزد ما بیامد تو با وی نیکی کردی تا کشور بدو باز گردد پس او نوشت به تو آنچه نوشت. آنگاه بر قتل او همت گماردند و نیزک با سپاهی از ترکان روانه شد و در جنابد (گناباد) فرود آمد آنگاه مدتی جنگ کرد و ترکان پیروزی یافتند.


منبع: صغیر، علیرضا ، ١٣۶۵ ( گناباد مهد اسطوره و هنر) مشهد : انتشارات مرندیز ، ١٣٩۴.


مطالب مرتبط:

   

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


سیامک ۱۷ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۲۱
در مورد گناباد پیش از تاریخ هم مطلب بگذارید.ممنون
۱
۲ فروردين ۱۳۹۸
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما