روز قلم و پیشینه آن :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

روز قلم و پیشینه آن هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد.

روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی ،به عنوان ( روز قلم ) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

قلم چیست؟
قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می شوند.
هر کس می تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می کند، بنویسد. قلم، تخریب می کند. می سازد. واقعیت ها را آشکار می کند. آشکارها را نهان می کند. به واقع قلم، معجزه ای جاودان است.

پیشینه روز قلم
قلم و مفاهیم آن در ایران پیشنه دارد. در دوران باستان یا به عبارتی قبل از اسلام در ایران ، تیرگان  (روز سیزدهم تیرماه هر سال ) یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بود. در این روز همچون روز های خاص دیگر جشن بر پا کرده و قلم را پاس داشته و اهل آن را تکریم می کردند. آورده اند که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند. دلیل دیگری برای اهمیت و انتخاب این روز نوشته ای از ابوریجان بیرونی است که در آن آورده است سیزدهم تیرماه، روز ستاره‌ی تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است.
پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیرماه از جانب انجمن قلم به عنوان روز قلم نام‌گذاری شد. با این حال این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته‌شده نیست.

قلم در دینای امروز
در قرن بیستم قلم و مفهوم آن به ابزار نوشتاری چون قلم و کاغذ محدود می شد. با ظهور ریانه  دگرگونی هایی در آن به وجودد آمد، سرعت رشد، انتشار، دگر گونی و تحولات این عرصه روز به روز افزایش یافت به گونه ای که امروزه وب نوشت ها، مقالات و کتاب های اینترنتی بسیار بیشتر، متنوع تر، آزادانه تر و حتی تخصصی تر در دسترس مردم هستند. البته نا آشنا بودن عموم با مفهوم قلم و نویسندگی باعث برزو مشکلات در عرصه انتشارات الکترونیکی شده است. این مشکلات شامل نوشته، مقالات و کتب غیر حرفه ای یا نابخردانه و حتی ابزاری برای جنگ و انتقام جویی و انتشار افکار و عقاید مخرب نیز شده است.

البته این مسائل باعث به چالش کشیدن موضوعات و ایجاد سوال برای خوانندگان شده است که افراد را ترغیب به برسی و مقایسه مسائل می کند و باعث رشد و ایجاد تحول و تقویت پرسشگری در افراد می گردد.


منابع :  isna.ir, hawzah.net, tebyan.net


مطالب مرتبط:

  • اسفندیار فیاضی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۰
۱۴ تیر ۱۳۹۸
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما