سفال مند گناباد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

سفال مند گناباد

در بین صنایع دستی شهرستان گناباد سفال سازی در «‌ مند » از اعتبار و پیشینه ای باستانی برخوردار است . بررسی ها و مطالعات باستان شناسی حکایت از آن دارد که این هنر حداقل از هزاره سوم قبل از میلاد در منطقه رواج داشته است . انواع سفال های پراکنده بر سطح محوطه باستانی و لایه تمدنی حاصل از کاوشهای باستان شناسی شاهدی بر این مدعاست ، در نوع و نقش سفال های مند گناباد نوعی همبستگی فرهنگی و هنری با سفال های مناطقی چون میبد یزد و استهبان فارس مشاهده می شود . از انواع سفال هایی که در این مکان ساخته می شود باید به « بدل چینی »‌ و « سفال رسی »‌ اشاره نمود که در طرح ها و اشکال مختلف و با تزیینات متنوع به بازار عرضه می شود . سفالگران « مند » سفال های خود را اکثرا ً‌با دو نوع لعاب پوشش می دهند ، لعاب زیرین شامل مخلوط سنگ کوارتز و خاک رس به اضافه یک نوع کائولن که بعد از اتمام این لعابدهی پوشش ثانویه دیگری با موادی چون سنگ کوارتز و شغار که از سوزاندن چهار نوع گیاه به دست می آید بر روی سفالها قرار می گیرد . اکثر سفالهای این ناحیه با رنگهای متنوعی چون آبی ، سبز و  قرمز و زرد به بازارهای فروش عرضه می شود . 


مطالب مرتبط:

  

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


عاشوری منذی ۱۵ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۲۴
ممنون از معرفی سفال مند توسط شما.
سفال مند سفالی معروف و با پیشینه چند هزار ساله است.
خیلی خوب می شود که مردم و حتی سفال گران در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشند تا ارزش فرهنگی و تاریخی آن را بدانند.
باز هم ممنون.
پاسخ : بله متاسفانه مسئولین و حتی سفالگران چندان که باید به فکر نیستد. این کار مستلزم همکاری و طرح های حوزه گردشگری و صنایع دستی است. با این وجود مردم و گردشگران استقبال خوبی جهت خرید سفال مند دارند.
ممنون که نظر خود را بیان کردید.
سفال مند ۷ ارديبهشت ۹۷، ۱۲:۵۹
عالی
۲
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
۲
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما