غذاهای سنتی دهستان بیلند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

غذاهای سنتی دهستان بیلند  

با توجه تکیه مردم گذشته بر کشاورزی و دامپروری و نبود رشد در بخش صنعت و تولید مازاد، مردم زندگی بسیار ساده ای داشته و وقت آنها صرف پرداختن به تجملات خانه نمی شده است بنابراین در کلبه ای محقر زندگی می کرده اند و مایحتاج همین زندگی ساده بدست خودشان تهیه می شده است.

در واقع نوع تغذیه در هر جامعه بسته به نوع اقلیم و محیط و محصولات کشاورزی آن منطقه است. با توجه به اقلیم منطقه گناباد گندم گیاه مناسبی برای این منطقه محسوب می شود. زیرا شرایط آب و هوایی و توپوگرافی و خاکی مناسبی برای رشد این گیاه دارد. گندم در گذشته و حال یکی از عمده ترین محصولات کشاورزی گناباد بوده است و با وجود خرده مالکی کشاورزان تنها به اندازه مصرف خود در طی سال تولید می کردند. قدیم ها و سالخورده های بیلند در مورد غذا های امروزی چون برن و گوشت می گویند در گذشته فقط شب های عید برنج استفاده می کرده اند و بیشتر مصرف آنها سیفی جات، سبزیجات و لبنیات و نان بوده است و این در حالی است امروزه برنج به عنوان غذای اصلی مردم بیلند محصوب می شود. در میان غذا ها نان و غذاهای حاصل از آرد و حبوبات بیشترین مصرف را دارد و غذاهای محلی جایگاه خود را حفظ کرده اند که از میان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

آش:

   آش یکی از غذاهای ملی کشورمان بوده که بعنوان غذای اصلی در بیلند مطرح است . زنان بیلند آشهای متنوعی با نامهای گوناگون محلی تهیه می کنند که عبارتند از:آش جوش پره-آش لخشک- آش مالیده- آش رشته.

   آش جوش پره یکی از بهترین و لذیذترین آنها بوده است و در بعضی نقاط به آش لقمه ای یا آش خامه ای نیز مشهور است. ماده اولیه آن حبوبات و خمیر و کشک می باشد ماده اولیه بکار رفته در همه آشها همان خمیر می باشد.

اشکنه:

   از غذاهای محلی بوده که از قدیم به یادگار مانده است . در بیلند انواع مختلفی از این غذاها تهیه می کنند که دارای نام های زیر می باشند:۱-اشکنه قوروت(کشک)۲- اشکنه شیره ۳- اشکنه بادمجان۴- اشکنه شیراز ۵- اشکنه عدس ۶- اشکنه خرفگی(با استفاده از خرفه و کشک).

بلغور:

   غذایی است که از گندم نیمه خرد شده و شیر گاو و یا گوسفند درست می شود و در صبح زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

توگی:  

غذائی است که در صبح زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و این غذا از ارزن و شیر تشکیل شده  البته ارزن را با روغن نیز می پزند که به همان توگی معروف است واین دلیل بر این مدعا است که کشت ارزن از قدیم معمول بوده است.

آبگوشت:

   هنوز هم آبگوشت در بیلند جایگاه خاص و ویژه ای دارد و شاید برنج نتوانسته است جای آن را بگیرد.

حلیم:

   حلیم نیز مانند بلغور از گندم نیمه خرد شده به اضافه گوشت و حبوبات تهیه می شود.


مطالب مرتبط:

   

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما